КЮ-ДАН системата - градация на напредъка по Пътя


КЮ-ДАН системата - градация на напредъка по Пътя 
(моето виждане за изискванията и израстването в ранг-степените)

Ето какво ми се върти от месеци в главата, но сега на спокойствие нещата се поизбистриха.
1во ниво:
Бели-жълти колани (7мо до 5то КЮ) - първи стъпки в упражненията, паданията, начина на придвижване и първи прости техники. 100% договорена практика, заучаване стъпка по стъпка на изпълнението им. С приближаване на следващото ниво се запознават с основни позиции и удари с оръжие.
2ро ниво:
Сини колани (4то-3то КЮ) - увеличаване броя на техниките, преминаване от стъпково, насечено към плавно, непрекъснато изпълнение на упражненията и техниките. Запознаване с идеята на ТАЙ-САБАКИ с или без оръжие.
3то ниво:
Кафяви колани (2ро-1во КЮ) - усложняване на техниките, повишаване на вариантността, търси се автоматизация. Първи опити за свободна практика. Работа с и срещу оръжие, запознаване и изучаване на кати с оръжие.
4то ниво:
Черни колани (1-4ти ДАН) - тук ще разделя нещата:
- 1ви ДАН - отлично познаване на Кихон. Плавно и уверено изпълнение на техниките, ТАЙ–САБАКИ, кати и АЙКИ-ТАЙСО; свободно изпълнение на ТАЙ-САБАКИ и преминаване към съответстващата техника. Работа срещу атакуващ противник с бокен. Свободен бой с 4 човека - търси се демонстрация на добро движение, финтиране, бърза реакция, отстъпване от линията на атаката, комбиниране на директни влизания, тактически отстъпления.
- 2ри ДАН - също като в 1ви ДАН, но работа срещу атакуващ противник с джо. Свободен бой с 5 човека - повишава се нивото на работа - увеличеният брой противници изисква по-голяма концентрация, техническо ниво на изпълнение на Ирими и Тенкан,по-добра физическа подготовка (издръжливост и дишане).
- 3ти ДАН - отлично познаване на работата с бокен и джо, тази степен се отличава от предишните по обиграност в работата с и срещу оръжие от всякакъв вид (късо, дълго, мушкащо, удрящо, режещо). Свободен бой с 6 човека - това си чисто АЙКИ - демонстрация на контрол и стратегия.
- 4ти ДАН - това са изградени инструктори - отлично познаване и демонстрация на КИХОН, АЙКИ-ТАЙСО, КАТИ, работа с и срещу оръжие. За мен на хората, които ще се явяват на този изпит, трябва да им се даде възможността да водят 1 тернировка на предшестващия семинар, на която да присъстват членовете на Изпитната комисия. по този начин много добре ще се види има ли кандидатът познания, справя ли се и как с представянето на различни упражнения, техники и тн. Какви обяснения дава, примери.
Това е едната страна - инструкторската работа.
Другата страна - техника и свободна практика - ясно разбиране за формата на КИХОН-Уаза (Основа), ХЕНКА-Уаза(сменяща се техника) И ОЙО-Уаза (Приложност).
- 5-ти ДАН:
Инструкторска работа - в залата, на семинари, обучаване на помощник-инструктори.
Техническа работа - КАЕШИ-Уаза - насрещни техники.
-6ти ДАН:
Инструкторска работа - международна дейност - семинари с международно участия, обучаване на инструктори, работа в международна организация.
Техническа работа - развиване на собствена методика, собствено обяснение за изпълнение на техниките, задаване на варианти в работата с последователно изпълнение на 2-3-4 атаки от Уке и контрол (ТАЙ-САБАКИ) от страна на Тори. Реално никой не удря 1 път да застине както е в договорената практика. Може да се играе с последващи една след друга атаки и вмъкване на Хенка или Ойо-Ъаза от страна на Тори или Каеши Уаза от страна на Уке. Работа на високо ниво - пълна свободна практика.
-7ми/8ми/9ти ДАН - СЕНСЕЙ - учители. Хората, които работят върху идейно развитие, философия, разработване на нови методики, разширяване на обхвата на обучение на инструкторите към добавяне на технически умения и варианти от други БИ и стилове на работа с обяснение - кой, къде, как и защо работи така. Също тактика и стратегия .
Един истински майстор е такъв, само ако опознава и търси визия за хората/средата насреща си. Много важното нещо във БИ и в живота изобщо е да се познава обкръжението, (няма значение дали става въпрос за една страна и законите, реда и обществените нагласи в нея или за търговия на международно ниво с познаване на пазари, търовски отношения и практики и тн).
Градацията в ранг е важна, но по-важно е личното израстване, осъзнаване на собственото място в света, стремеж към достигане на ценностите на висшето разумно създание - Човек - да бъде полезна и градивна част в обществото, само така обществото ще може да върви напред (наука и образование, технологии, медицина, философия), което и целият смисъл на живота.

Коментари

Популярни публикации от този блог

АЙКИДО – начин на живот

За успеха на начинанието "ученик"

Как да преподаваме правилно в Доджо?