Образованието - важни стъпки за изграждане на гражданско общество и правова държава
Образованието е фундаментът. Без него - хаос, анархия. Нищо добро за никой.
Обаче у нас се наблюдава от десетилетия една тенденция - да напълним главите на децата със знания, но какви. Факти, формули, глупости. Знанията са важно нещо, но без умение да се прилагат са непотребни.
Според мен точно тук куцат нещата. Учебниците са пълни с безумни примери, често неадекватни и двусмислени. Разбира се основен принос за това имат тези, който с опита си на бюрократи и никога не стъпвали в час експерти, коват програма след програма и трагедията става кошмар.
Български език - категорично трябва да е отделен от литературата и да се занимава само и единствено с правила на речта, четене и превопис. Нищо друго. Учебникът е наблъскан със термини, които са абсолютно безмислени за децата (няма да ги правим "Доктор на науките" я). Трябва да могат да говорят правилно и да четат и пишат, който иска да изучава същността на нещата - в университета.
Литература - това зло трябва да се спре (имам предвид предмета, не книгите). Наблъскали са програмата с отживелици и глупости. Калоян иска да чете за кораби, влакове, самолети, пожарни, те му дават асоциални типове като Пипи Дългото чорапче и нескопосника дето живее на покрива. Що за идиотия е това? Какво ще научат децата от тези примери? Дори не искат да ги слушат тея приказки.
Не е лошо човек да има познания върху световната литература, класически автори и тн, ама насила хубост не става - затова тоя предмет трябва да избираем и не задължителен. Боли го Манго от махалата за терзанията на Ана Каренина или за "Ад" от Данте. На 80% от хората тея неща са им чужди и няма за какво да се занимат с това.
Математика - числа, събиране, изваждане, умножение и деление, толкоз до 4ти клас. Който иска повече - допълнително в ЗИП. Че те повечето абитуриенти не могат да си направят сметката в магазина, синуси и косинуси ще смятат, камо ли теория на вероятностите и други мъгляви неща.
Другите предмети - според интересите на детето - до 3-4 клас то се вижда кое го влече, къде има интерес, кое му се удава. Какво ще учиш 5 години физика и химия, като накрая ще станеш продавач на пазара или ще работиш сервитьор, камериерка, шофьор. Че те масата хора не се хващат с професии искащи дълго и задълбочено обучение.
Физическа подготовка - тук място има само за игри и бойни изкуства - игрите учат на колективност, работа в екип, бойните изкуства - ред, физическа активност, средства и умения за самозащита, преценка на ситуации, съзнание за собствените възможности. Класическите бойни изкуства (и понеже нямаме български такива - корейските, китайските и японските имат и методология, и достатъчно практикуващи с високи степени, които могат да обучават) - трябва да станат част от образователната програма. Фитнесът е нещо много противоречиво и не го слагам в тая графа.
Езици - важни са - ЗИП. И пак като българския - четене, писане и правила. Да имаш практически опит - това е важно.
Обаче какво липсва или не се учи достатъчно:
- Закон за движение по пътищата, основно в частите свързани с пешеходци и велосипедисти. Тук трябва да се полага и изпит даже. И да има практически занятия.
- Конституция на България и основни закони - какви са ни правата, отговорностите пред държавата и обществото
- Етика/морал, философия/религии - нещата са обвързани - поведението на хората е следствие на възприети в обществото етични норми, морални задръжки, а философията и религията са тези, които дават виждане за начина на живот, взаимоотношенията с другите хора, расова и религиозна свобода и търпимост. Тоест да различават кое е правилно или не е, добро и лошо, важни качества на личността, добродетели, ценностна система.
Забелязва се, че масово никой не знае как да се държи на публично място, къде какво може и не може да прави, как и кога да се обръща към Полиция, Спешна помощ, Противоожарна служба, Гражданска отбрана. Пълна неадекватност при природни бедствия, промишлени аварии, тежки катастрофи - всичко това трябва да се учи в училище, да се правят сухи тренировки. Няма да стане и без известна дисциплина и малко казармен ред в училищата - всичко трябва да става под строй, тихо по възможност - сега е някаква лудница. Ами не може всеки да прави каквото си иска, когато си иска и където си иска - това е анархия. Правова държава - значи правила и ред. ЗА ВСИЧКИ! Гражданско общество - значи всеки трябва да има позиция в една ситуация и да я отстоява. Ама как ще знае правилна ли е или не, достойна и честна ли е тази позиция, справедлива ли е - затова трябва образование.
"АЗ ИСКАМ" и "ТАКА МИ ХАРЕСВА" е егоистична и егоцентрична позиция, която не се връзва с претециите на човек да е част от обществото.
Коментари
Публикуване на коментар