Данъците на колите и псевдо-екологията


Има няколко неща, които очевидно не се връзват в политиката за колите и свързаните с това екологични и здравни последици.

Първо да видим какво означава стар и нов автомобил. Според вносителите на нови автомобили стар е всеки автомобил на възраст над 5 години - тоест излязъл от гаранция или лизинг.

С какво един нов автомобил е по-добър от един стар? По-добър е за автомобилните гиганти, реализиращи милиарди печалби (не оборот), за вносителите, които има сътвотната печалба, защото те реализират и следпродажбено обслужване, което струва на клиентите пъти над стандартното таково в неофициален сервиз. А там са големите пари от безкрайно надутите цени на резервните части и консумативи. Тоест далаверата да караш нова кола е само за този, който ти я продава. Минеш ли дори 30 000 км, тази кола вече не е нова, често дори не изглежда като нова и започва да проявява всякакви замазани технически недоглеждания и дефекти, разултат от кратките срокове на проектиране и минималните практически тестове. Много по-евтино е да се симулират по компютърен път процесите на стареене и износване. Резултатът е трагичен. Чупят се неща, които преди 10 или 15 г са били вечни.

Екология - пълен смях - екологичен е автомобил, който изхвърля само естествени вещества - вода, въглероден двуокис, или нищо. Наличието на фини прахови частици е проблем основно за здравето на хората, вероятно и животните. Как се минимизира това - ами просто отпадат дизеловите коли и камиони, автобуси. Превозните средства на газ и електрическите са донякъде безвредни. Ако не се замисляш как се произвежда ток, от какво се правят батериите и тн. Всъщност най-големи замърсители са самолетите, дизеловите локомотиви и ...корабите. Никой не отваря дума за тях. Съсрадоточили са се от ЕК в колите. Защо? Защото лобитата на автомобилните компании са обхванали като октопод всички важни институции.

Ами моята 23 годишна кола със съвременен газов инжекцион последно поколение, с тотално ремонтиран мотор, ходова част, спирачки и тн е в пъти по-добра, екологична, комфортна и евтина, спряно 5 годишен дизелов боклук със запушен или изтръгнат филтър за твърди частици, мотор жаден за масло, неработещи екстри и тн.

И сега - дайте да махнем старите коли, добре, ама с какво ще ги заменим. Всички би карал нова кола, просто защото е нова. Ама на каква цена? Е тука е основната шашкъния. Една пералня дори от най-виско клас е 700-1000 лв и живее над 10 години без проблеми. Една кола от най-нисък клас е 20-30 000 лв и проблемите почват още в гаранционния период. На 5-тата година става само за претопяване - ремонтът ще е толкова скъп, че е безмислен. А кой би хвърлял в кофата 30 000 лв на всяка 5та година. А тези които дават по 70-100 и повече хилядарки. Там не е по-розово положението. ДА, сметката е чудесна за производители и вносители. Не и за потребителите!

Нещата могат да се решат просто и ефикасно - имаме стандарти - Евро 1 до Евро 6. Минаваш в оторозиран от ДАИ сервиз и там удостоверяват официално практически на кой стандарт отгговаря съответния автомобил. Това става 1 път годишно, защото днес може да е Евро 6, след 2 години да не покрива и ЕВРО 2. Лепят ти един стикер на стъклото кое ЕВРО покриваш и изпращат в данъчното изчисление колко пари да се платят на фона на стойността на колата и покрит еко-стандарт. А стойността на колата трябва да е според техническото и състояние, работещо оборудване, не само по външен вид. И това се определя по експертна оценка в сервиз. След това тая оценка може да се ползва и за определяне на застрахователна стойност и по Каско, и за ГО.

В крайна сметка моята кола - старателно пазена и поддържана, макар и на доста години може да се окаже че струва доста повече от един доста по-нов автомобил, занемарен, мязаш на чукано канче, бълващ отрова и несигурен нито като пътно поведение, нито като надеждност.
Та ще си карам СТАРАТА кола доде стане РЕТРО и въпреки това ще бъде в пъти над нивото и като вложение, и като удоволствие, спрямо новите каруци с които искат да ни залеят. Нови, временно лачени и крайно нетрайни бъдещи отпадъци

Коментари

Популярни публикации от този блог

АЙКИДО – начин на живот

За успеха на начинанието "ученик"

Как да преподаваме правилно в Доджо?