Катастрофа на пътя или катастрофа на обществото
Отдавна мислех да пиша по темата за инцидентите с автобуси по нашите пътища, както и с тировете, лудите шофьори, мотористи и тн.
Да отворя първо дума за последната тежка катастрофа край Своге. Има няколко въпроса, които не изискват нито специално разследване, нито асфалтови извадки, нито кой знае какви познания и умения:
- имаше ли този автобус колани за пътниците?
- с какви гуми е бил оборудван?
- защо ДАИ са проспали липсата на технически преглед?
Първо за коланите - и в тази и другата катастрофа на Тракия пътниците са били без колани. Имам предвид загиналите. Жената, която изписаха първа от по-тежко пострадалите заяви, че автобусът е бил оборудван с колани. Тогава защо никой не ги е ползвал?
За гумите - това се проверява точно за 5 мин - година на производство и за какъв сезон са подходящи, къде и кой ги е произвел. Всичко е написано и кодирано на гумата. Никой не отваря дума по въпроса, а гумата дори е по-важна за сцеплението от състоянието на асфалта.
За прегледа - ДАИ нямат ли и ако нямат - защо - система, която веднага да маркира превозните средства без технически преглед. И те да бъдат спирани веднага от движение със сваляне на номерата и запечатване, в краен случай - с временно отнемане. Все пак особено при автобусите и големите камиони се касае за застрашаване на много пътуващи по шосетата.
Да, тези катастрофи са отражение на състоянието на цялото ни общество, неглижиране на проблемите, нехайство към работата, пълен отказ за спазване на закони и правила. Редно ли е да го отнесе 1 човек (шофьора, който обаче е и съдружник и собственик във фирмата и отговорността му е огромна) и 1 фирма-подизпълнител?
ДА, ДА ама НЕ!
Истината е малко по-различна - но ние не можем да търсим отговорност от загиналите за собственото им безхаберие към личната им безопасност и сигурност. За които те и идея си нямат явно. защото ако си бяха сложили коланите - най-вероятно щяхме да имаме 2 обърнати рейса с леко и средно пострадали хора, но не и над 20 души в гроба, някои отишли си твърде рано.
Всеки ден виждаме това отношение - защо няма патрули на КАТ пред училища и детски градини сутрин? Нека видят, че простотията с висящите от прозорци и шибидаси абитюренти е детска игра. Защо си затварят очите за хилядите деца, които се возят на предна седалка, дори на коленете на шофиращия малоумник-татко. Къде са да видят как се паркира на 2ра и даже 3та колона, запречва се движението, създават се конфликтни ситуации. Нечии нерви не изтрайват. Кога ще се въведат 6 месечни проверки за здравето на възрастните шофьори с проверка на психична устойчивост, рефлекси, зрение, слух, двигателна култура.
Оооооооооооооо! Твърде много работа - кой ще ти се занимава. По-лесно да хвърлим вината на парче асфалта, някои и друг шофьор и някой залюхан лаборант. И готово. Разбира се и някоя министерска оставка, все едно вътрешния е карал рейса, а тоя на транспорта е подлял вода на пътя, пък третия е турил един гаден релеф, та да се изпързаля в дерето. Сигурно той е виновен и за смотаната мантинела, която не може да удържи и моторист - специално е намерил 4 ралично болта да и тури, та да е по-импресионистична.
ХОРА, ние, цялото общество създаваме сами този хаос, учим децата си на безобразия със собствения си безумен начин на живот. Катастрофата е на обществото, и да почне сега някой да ми се кекерчи, а да си помисли, колко пъти само е преметнал колана, че да не се занимава с откопчаване, закопчаване. Тъпотията и простотията ни заливат денонощно от ефира. Малкото разумни гласове - глас в пустиня - бързо се заглушават от разни лобисти и платени аранжори.
Вие ми кажете - много е слаб материалът наистина - толкова ли е трудно - един колан, едни фарове, едни свястни гуми. Нима държавата с цялата си власт не може да качи транзитните тирове на влак. Нима не може да задължи тези фирми да си сложат колани в автобустите или да си купят такива с колани. Това е бизнес все пак и то не малък. Аз работя с лаптоп, но не си играя с живота на хората. Да имаш 6 автобуса си е доста скъпо предприятие. Е после ако стане белята - шофьора си носи отговорност за карането, управителят - за състоянието на автобуса, пътниците - за коланите. И като се установи, че е загинал без колан - нито обезщетения, нито плач, нищо - сам се е сготвил.
Този път през дефилето съм го минавал 20 пъти тази година само, последният път беше кошмарно - пороен дъжд, пълна тъмнина, обаче с качествени светлини, гуми и адекватно поведение - е нито поднесох някъде, нито нацелих дупка (там са рядкост всъщност, изкърпиха го след зимата почти целия път до Ребърково и доста прилично). Карах разумно, но непрекъснато ме "подпираха" разни олигофрени с неподдържани коли, с неадекватни реакции, зор да стигнат до ... Господ! Че да ни вземат и нас с тях.
Извинете за тежките думи, но колкото и да не сме господари на съдбата си, все пак имаме какво да направим. Обаче изисква усилия, ЛИЧНИ!!!
По-лесно е да кълнем политиците, пътното, арменския поп и католическите педофили.
Джендър-джендъру око не вади - пазете се сами!
Коментари
Публикуване на коментар